Cadastru și intabulare
Publicat pe 18 February 2022.Cuprinsul articolului:
- Ce este intabularea?
- Ce este Cartea funciară?
- Acte necesare pentru Cartea funciară
- Ce este Cadastrul?
- Intabulare apartament | Acte necesare
- Intabulare casă | Acte necesare
- Intabulare teren | Acte necesare
- Intabulare teren intravilan
- Intabulare teren extravilan
Ce este intabularea?
Intabularea reprezintă înscrierea în Cartea funciară a dreptului de proprietate asupra unui imobil sau asupra unui teren de orice tip care se află pe teritoriul României. Lipsa unei intabulari care se atașează lângă cadastru și actul de dobândire al imobilului, reprezintă lipsa setului de acte de proprietate complete ale unui imobil și nu se poate să fie înstrăinat sau disponibil pentru alte operațiuni privind dreptul de proprietate al acestuia. Intabularea se va folosi în toate operațiunile care necesită implicarea unei proprietăți imobiliare sau a unui teren care intră în folosință, ori într-o tranzacție.
Ce este Cartea funciară?
Cartea funciară este reprezentată de un document care face parte din Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, iar acest act are puterea de a emite o nouă intabulare din cadrul unei situații în care se află un imobil. Oferă informații despre situația juridică a unui imobil și se regăsesc date personale precum: identitatea proprietarului, date despre ipotecă, date referitoare la un eventual pre contract, vecini, drepturi de uzufruct.
Dacă un imobil este folosit pentru creditare, vânzare sau înregistrare, trebuie reținut faptul că este nevoie de Cartea funciară. Mai explicit, toate proprietățile de tip imobiliare sau terenuri pe care o persoană le deține, se vor trece într-un registru public numit Cartea funciară. Aceasta formează un sistem obligatoriu și unitar de evidență tehnică, economică și juridică a tuturor imobilelor din România.
Acte necesare pentru Cartea funciară
Pentru înscrierea în Cartea funciară, ai nevoie de următoarele acte:
- Actul de proprietate în original sau copie legalizată.
- Actele de proprietate ale proprietarilor anteriori (dacă este cazul) în original sau copie legalizată.
- Alte acte administrative doveditoare ale situației tehnice sau juridice a imobilului, în original sau copie legalizată.
- Certificatul de atestare fiscală în original sau copie legalizată.
- Copia actelor de identitate ale proprietarilor.
- Copia certificatului de căsătorie, dacă imobilul are în componență și o construcție bun comun al soților.
Ce este cadastrul?
Cadastru realizează localizarea, identificarea, măsurarea, descrierea și înregistrarea imobilelor (apartamente, terenuri, case) în documentele cadastrale și reprezentarea acestora pe hărți și planuri cadastrale. Prin cadastru se realizează lucrări tehnicare care au ca și scop determinarea și definirea exactă a unei proprietăți funciare. Rolul cadastrului este de a ține evidența proprietăților individuale, de a înregistra corect drepturile fiecărui proprietar, dar și calcularea proporțională a taxelor și impozitelor. De asemenea, cadastrul ajută la inițierea procesului de intabulare, dacă se realizează un extras de plan cadastral.
Intabulare apartament | Acte necesare
Actele necesare pentru intabularea de apartament constau în:
- Actul de proprietate (contract de vânzare-cumpărare, contract de schimb, hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă, certificat de moștenitor, act de partaj voluntar) – în copie legalizată.
- Certificat fiscal în original.
- Act de identitate ale proprietarului – în copie simplă.
Intabulare casă | Acte necesare
Pentru intabularea unei case, vei avea nevoie de următoarele documente:
- Certificat fiscal pentru cadastru și intabulare, eliberat de Primărie, de la Direcția Taxe și Impozite (în original).
- Acte de proprietate ale terenului care pot căpăta diverse forme: titlu de proprietate, certificate mostenitor, contract vânzare-cumpărare (copii legalizate).
- Autorizația de demolare (doar dacă în actele de proprietate figurează o construcție care a fost demolată – copie legalizată).
- Actul de identitate al proprietarului.
Intabulare teren | Acte necesare
Pentru intabularea de terenuri, actele sunt următoarele:
- Certificat din care rezultă că posesorul este cunoscut că deține imobilul sub nume de proprietar și că acesta nu face parte din domeniul public sau nu a fost înscris în evidențe ca fiind în domeniul privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale. Acestea se vor preda în original și se eliberează de Primăria în raza căreia se află imobilul.
- Dacă există acte de proprietate pentru construcții, acestea se vor prezenta în copie legalizată.
- Proces Verbal de vecinătate semnat de vecini și de Primărie.
- Certificat fiscal – în original – se emite în baza schiței întocmite de specialiști.
- Act de identitate proprietar – în copie simplă.
Intabulare teren intravilan
Dacă ai nevoie să știi care sunt actele necesare pentru intabularea unui teren intravilan, iată-le mai jos:
- Titlu de proprietate în copie legalizată sau original (de la notariate publice).
- Sentinţă civilă (original sau conform cu originalul) şi raport de expertiză (original sau conform cu originalul).
- Contract de vânzare-cumpărare însoţit de schiţa anexă în original sau copie legalizată (de la notariate publice).
- Certificat de moştenitor în original sau copie legalizată (notariate publice);
- Adeverinţă de rol (de la primăria pe raza căreia se află imobilul) de dată recentă (o lună) şi certificat de atestare fiscală (cu valoarea de impunere a imobilului – primărie serviciu financiar).
- Copie după buletinul sau cartea de identitate a proprietarului sau a certificatului de înregistrare – Camera de Comerţ (CUI) în cazul persoanelor juridice.
- Actul de proprietate al autorilor în original sau copie legalizată în cazul în care dreptul de proprietate al acestora nu a fost înscris în cartea funciară (pentru înscrierea dreptului de proprietate dobândit prin moştenire) – se obține de la notariate publice.
- Contract de partaj voluntar (copie legalizată).
Intabulare teren extravilan
De asemenea, și pentru intabularea unui teren extravilan există o serie de documente necesare:
- Toate actele de mai sus în funcţie de caz.
- Extras din planul parcelar (copie xerox) sau tabel cu proprietarii vecini (distanţe, lungimi şi suprafețe), orice situaţie din care să rezulte suprafeţele şi proprietarii din tarlaua în cauză.
- Plan de încadrare în zona (1:1000, 1:2000, 1:5000, 1:10000) vizat de Primăria pe raza căreia se află terenul.
Sursă foto: depositphotos.com
Întrebări frecvente ❔ și răspunsurile lor ❕
Q: Este necesar cadastru la succesiune?
Dacă cadastrul a fost realizat pentru intrabulare, la scuccesiune nu mai este nevoie de acesta.
Q: De unde se scoate titlul de proprietate?
Comisia județeană emite titlul de proprietate.