Ghid privind modalitatea de plată la o achiziție imobiliară
Publicat pe 16 November 2021.În #CasaZZen iei decizii ZZen pentru casa ta. Valentin Paraschiv, de la Creditescu.com, te ghidează privind etapele necesare achiziționării unui imobil prin credit ipotecar, cu detalii despre costuri și plăți.
Achiziția prin credit ipotecar – pași de parcurs
Primul pas în achiziția prin credit ipotecar presupune căutarea imobilului și pregătirea „terenului” cu obținerea împrumutului. Este important ca verificările preliminare să fie efectuate încă din momentul căutării imobilului. În felul acesta, putem afla care este suma maximă ce poate fi primită și cumpărătorul se poate orienta către un imobil potrivit. Totodată, se pot descoperi (mici) probleme din timp, ce pot fi rezolvate până la momentul finalizării tranzacției. Această etapă nu presupune niciun cost.
Pasul doi debutează odată cu găsirea locuinței. Se recomandă încheierea unei promisiuni bilaterale de vânzare-cumpărare, cu notarea acesteia în cartea funciară. Nu toate băncile obligă la încheierea acestei promisiuni și nu este obligatoriu să se achite întreg avansul în această etapă. Eu nu recomand achitarea întregului avans, chiar dacă din partea vânzătorului se dorește lucrul acesta. Costurile pentru această etapă a creditului ipotecar sunt aproximativ în valoare de 200-400 lei, generate de onorariul notarului pentru încheierea promisiunii.
Urmează etapa în care se face analiza financiară, departamentul juridic verifică documentele imobilului și confruntă cu raportul evaluatorului. Costuri vor fi cu onorariul evaluatorului, aproximativ în valoare de 500 lei, și posibil cost din partea băncii sub formă de „comision analiză”, între 400 și 900 lei.
După ce departamentul juridic își exprimă acordul asupra tranzacției, se primește aprobarea finală pentru solicitarea de credit, urmând a se programa semnarea contractului de vânzare-cumpărare și a contractului de ipotecă în fața notarului și a contractului de credit în agenția băncii. Agenția va percepe câteva taxe și comisioane pentru Ordinul de Plata sau înscrierea în Arhiva Electronică, aproximativ suma de 150 lei. Tot în agenție se vor achita și polițele de asigurare, poliță PAD și poliță facultativă (care este obligatorie în cazul de față).
Dovada achitării întregului avans trebuie prezentată notarului. Onorariul notarului este dat de o grilă a acestora și variază în funcție de suma tranzacției.
Pe lângă onorariul notarului se mai achita taxele aferente tranzacției, care sunt încasate de notar, în numele statului. Însumând onorariul și taxele se ajunge la suma de 3.000 – 5.000 lei pentru o locuință din intervalul de preț 50.000 – 80.000 euro.
După semnarea contractelor, rămâne că suma provenită din credit să fie transferată către cumpărător. Acest lucru este realizat de bancă, în cele mai multe cazuri, doar în momentul în care notarul primește dovada că s-a înscris ipoteca în favoarea băncii. Acest lucru poate dura până la 14 zile. Întregul proces poate dura între una și 3 săptămâni.
Achiziția cu banii jos
În cazul în care achiziția locuinței se face cu plata directă a prețului, următoarele costuri dispar: comisionul de analiză dosar, costuri cu poliță de asigurare facultativă, onorariul notarului pentru contractul de ipotecă, onorariul evaluatorului, taxă de înscriere în Arhiva Electronică. Durata încheierii tranzacției este redusă la câteva zile.
Sursă foto: Freepik