Certificatul de urbanism

Publicat pe 24 February 2022.
Certificat de urbanism

Cuprinsul articolului: 

  1. Acte necesare pentru eliberarea Certificatului de Urbanism
  2. Taxe pentru obținerea Certificatului de Urbanism 
  3. Valabilitatea Certificatului de Urbanism  

 


 

Certificatul de Urbanism reprezintă un document esențial care permite prin condiții legale, alături de autorizația de construcție, ridicarea sau reabilitarea unei construcții. Autorizația de construcție nu poate fi obținută în lipsa Certificatului de Urbanism. Legea spune că dreptul de proprietate al unei construcții nu poate fi dobândit fără aceste două documente.

Certificatul de Urbanism este emis la cererea constructorului sau a viitorului proprietar, iar documentul conține următoarele informații: 


Certificatul de Urbanism presupune, mai exact, un act de informare pentru autoritățile de administrative, locale și județene, după caz, prin care impun constructorului anumite detalii referitoare la regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor deja existent pâna la data solicitării ceritficatului.

 

De altfel, certificatul mai cuprinde și următoarele: 


Cadrul legal

Cadru legal
Importanța Certificatului de Urbanism și rolul acestuia sunt detaliate în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată cu modificările și completările ulterioare. Ultima modificare adusă aceste legi a fost adusă pe 11 ianuarie 2020. O serie importantă de modificări și completări ale legii sunt incluse în Legea nr. 193 din 28 octombrie 2019. Legea cu nr. 35/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului include o secțiune dedicată certificatelor de urbanism.

 

Acte necesare pentru eliberarea Certificatului de Urbanism

Acte necesare
Certificatul se eliberează pe baza unei cereri prealabile, de către Biroul de Urbanism al localității pe aria căreia urmează a fi ridicată o construcție. De asemenea, certificatul este semnat de președintele consiliului județean sau de primar, de secretar și de arhitectul-șef.

Astfel, pentru obținerea certificatului, sunt necesare următoarele acte:

 

Taxe pentru obținerea Certificatului de Urbanism 

Taxe

Obținerea Certificatului de Urbanism dispune de anumite taxe care se calculează diferit în funcție de suprafața construită. Taxele în mediul urban sunt calculate pentru fiecare metru pătrat construit, pe când în mediul rural, taxele de eliberare a Certificatului de Urbanism constau în jumătate din sumele taxelor din mediul urban.

Sumele sunt următoarele:

până la 150 de metri pătrați – între 5 și 6 lei;

 

Valabilitatea Certificatului de Urbanism

Valabilitate
După obținerea Certificatului de Urbanism, acesta este valabil 12 luni după emitere, iar dacă se dorește prelungirea acestuia, se poate realiza prin prin plata unor taxe suplimentare, care se vor calcula pentru fiecare situație în parte. Dacă construcția beneficiază de alte detalii, acesta poate fi supus unei valabilității modificate, de doar șase luni, sau de 24 de luni.

 

Sursă foto: depositphotos.com

 


Întrebări frecvente ❔ și răspunsurile lor ❕

 

Q: În cât timp se eliberează certificatul de urbanism?

Certificatul de Urbanism se eliberează în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării cererii, fiind necesar să se menționeze obligatoriu, scopul emiterii acestuia.

Q: Care este taxa pentru prelungirea Certificatului de Urbanism?

Taxa de prelungire a Certificatului de Urbanism este egală cu 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului sau a autorizaţiei iniţiale.

Q: Cine poate solicita eliberarea Certificatului de Urbanism?

Certificatul de Urbanism este solicitat doar la cererea constructorului sau a viitorului proprietar.

Despre Denisa Lazaride

Denisa LazarideA terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București datorită pasiunii sale pentru scris și a curiozității sale despre lumea din spatele ecranului. A lucrat în televiziune timp de un an, unde și-a descoperit pasiunea legată de tot ce înseamnă vizual. A început în paralel un job de Asistent Social Media, unde a reușit să își clădească bazele spre un domeniu profesional mult mai creativ. În prezent, ocupă funcția de Social Media Specialist care reușește să îmbine atât pasiunea sa pentru vizual, cât și cea pentru scris. Scrierea de articole pentru acest blog este dată de pasiunea autorului pentru design interior, dar și din dorința de informare a cititorilor despre dedesubturile mai serioase ale domeniul imobiliar.

Îți recomandăm

Patru motive să-ți schimbi locuința până la Crăciun

GENERAL

La ce să fii atent când citești contractul de credit

Ghidul complet al cumparatorului