Certificatul de urbanism
Publicat pe 24 February 2022.Cuprinsul articolului:
- Acte necesare pentru eliberarea Certificatului de Urbanism
- Taxe pentru obținerea Certificatului de Urbanism
- Valabilitatea Certificatului de Urbanism
Certificatul de Urbanism reprezintă un document esențial care permite prin condiții legale, alături de autorizația de construcție, ridicarea sau reabilitarea unei construcții. Autorizația de construcție nu poate fi obținută în lipsa Certificatului de Urbanism. Legea spune că dreptul de proprietate al unei construcții nu poate fi dobândit fără aceste două documente.
Certificatul de Urbanism este emis la cererea constructorului sau a viitorului proprietar, iar documentul conține următoarele informații:
- Poziția construcției care urmează a fi executată
- Regimul de înălțime al viitoarei construcții
- Valorile maxime pentru coeficientul de utilizare al terenului și procentul de ocupare al terenului
Certificatul de Urbanism presupune, mai exact, un act de informare pentru autoritățile de administrative, locale și județene, după caz, prin care impun constructorului anumite detalii referitoare la regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor deja existent pâna la data solicitării ceritficatului.
De altfel, certificatul mai cuprinde și următoarele:
- Condițiile și cerințele urbanistice care urmează să fie îndeplinite în funcție de specificul amplasamentului.
- Lista ce cuprinde avizele și acordurile legale, necesare în vederea autorizării construcției
Cadrul legal
Importanța Certificatului de Urbanism și rolul acestuia sunt detaliate în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată cu modificările și completările ulterioare. Ultima modificare adusă aceste legi a fost adusă pe 11 ianuarie 2020. O serie importantă de modificări și completări ale legii sunt incluse în Legea nr. 193 din 28 octombrie 2019. Legea cu nr. 35/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului include o secțiune dedicată certificatelor de urbanism.
Acte necesare pentru eliberarea Certificatului de Urbanism
Certificatul se eliberează pe baza unei cereri prealabile, de către Biroul de Urbanism al localității pe aria căreia urmează a fi ridicată o construcție. De asemenea, certificatul este semnat de președintele consiliului județean sau de primar, de secretar și de arhitectul-șef.
Astfel, pentru obținerea certificatului, sunt necesare următoarele acte:
- cerere tip pentru emiterea certificatului de urbanism;
- elementele de identificare a imobilului pentru care se solicită emiterea certificatului de urbanism, respectiv localitate, număr cadastral și număr de carte funciară, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- scopul solicitării;
- chitanța pentru plata taxei de eliberare a certificatului de urbanism;
- act de proprietate (teren sau construcție, dacă este vorba despre o reabilitare);
- plan topografic și plan cadastral, pentru imobilele neînscrise în evidențele de cadastru și publicitate imobiliară și plan de încadrare în zonă, la una din scările 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000, 1:1.000 ,1:500, după caz, eliberat la cerere, de către oficiul de cadastru și publicitate imobiliară;
- pentru imobilele înscrise în evidențele de cadastru și publicitate imobiliară: extras din planul cadastral și extras de carte funciară pentru informare, actualizate la zi, eliberate la cerere, de către biroul de cadastru și publicitate imobiliară;
- avize de la instituțiile abilitate de la caz la caz – pentru locuințele unifamiliale, nu mai sunt necesare avize de mediu, sanitare, de exemplu, iar rolul acestora este strict tehnic, în funcție de destinația viitoare a clădirii. Există situații speciale, când trebuie îndeplinite anumite norme pentru construcții ori în cazul clădirilor de patrimoniu pentru restaurare;
- avize pentru branșarea la infrastructură edilitară și a căilor de comunicații;
- avize specifice unor zone cu restricții (de exemplu, construcțiile realizate în ariile protejate).
Taxe pentru obținerea Certificatului de Urbanism
Obținerea Certificatului de Urbanism dispune de anumite taxe care se calculează diferit în funcție de suprafața construită. Taxele în mediul urban sunt calculate pentru fiecare metru pătrat construit, pe când în mediul rural, taxele de eliberare a Certificatului de Urbanism constau în jumătate din sumele taxelor din mediul urban.
Sumele sunt următoarele:
până la 150 de metri pătrați – între 5 și 6 lei;
- între 151 și 250 de metri pătrați – 6-7 lei;
- între 251 și 500 de metri pătrați – 7-9 lei;
- între 501 și 750 de metri pătrați – 9-12 lei;
- între 751 și 1000 de metri pătrați – 12-14 lei;
- peste 1000 de metri pătrați – 14 lei/metrul pătrat + 0,01 lei/metru pătrat pentru fiecare metru peste 1000.
Valabilitatea Certificatului de Urbanism
După obținerea Certificatului de Urbanism, acesta este valabil 12 luni după emitere, iar dacă se dorește prelungirea acestuia, se poate realiza prin prin plata unor taxe suplimentare, care se vor calcula pentru fiecare situație în parte. Dacă construcția beneficiază de alte detalii, acesta poate fi supus unei valabilității modificate, de doar șase luni, sau de 24 de luni.
Sursă foto: depositphotos.com
Întrebări frecvente ❔ și răspunsurile lor ❕
Q: În cât timp se eliberează certificatul de urbanism?
Certificatul de Urbanism se eliberează în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării cererii, fiind necesar să se menționeze obligatoriu, scopul emiterii acestuia.
Q: Care este taxa pentru prelungirea Certificatului de Urbanism?
Taxa de prelungire a Certificatului de Urbanism este egală cu 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului sau a autorizaţiei iniţiale.
Q: Cine poate solicita eliberarea Certificatului de Urbanism?
Certificatul de Urbanism este solicitat doar la cererea constructorului sau a viitorului proprietar.